فرآیند جذب کارکنان
اردشیر بذرکار؛ مهرداد مرادزاد؛ شادی شایگان
چکیده
هدف: امروزه، بقای سازمانها و حفظ و توسعه جایگاه صنایع در تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال پایدار به انطباق و هماهنگی دانش، مهارت و تخصص نیروی انسانی با پیشرفتهای علمی و تغییرات فناوری بستگی دارد. هدف مطالعه حاضر تحلیل اثر عوامل تکنولوژیکی، سازمانی و محیطی بر بهکارگیری هوش مصنوعی در فرآیند جذب کارکنان بود.روششناسی پژوهش: پژوهش ...
بیشتر
هدف: امروزه، بقای سازمانها و حفظ و توسعه جایگاه صنایع در تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال پایدار به انطباق و هماهنگی دانش، مهارت و تخصص نیروی انسانی با پیشرفتهای علمی و تغییرات فناوری بستگی دارد. هدف مطالعه حاضر تحلیل اثر عوامل تکنولوژیکی، سازمانی و محیطی بر بهکارگیری هوش مصنوعی در فرآیند جذب کارکنان بود.روششناسی پژوهش: پژوهش مطالعه حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش یک مطالعه توصیفی-پیمایشی بود. نمونه آماری پژوهش حاضر را 351 نفر از مدیران ارشد و میانی شرکتهای فعال در صنعت چوب تشکیل دادند. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. پس از جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار اسمارت پی ال اس تجزیهوتحلیل دادهها صورت پذیرفت.یافتهها: نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که عوامل تکنولوژیکی، سازمانی و محیطی بر بهکارگیری هوش مصنوعی در فرآیند جذب کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارند. بهکارگیری هوش مصنوعی در فرآیند جذب کارکنان، بهعنوان یک نوآوری پیشگام به سازمانها کمک میکند تا با تعامل با نیروی انسانی در مسیر تحقق اهداف خود حرکت کنند.اصالت/ارزش افزوده علمی: بهکارگیری هوش مصنوعی در فرآیند جذب کارکنان میتواند مزایایی متعددی ازجمله صرفهجویی در زمان، هزینه و کاهش تبعیض در انتخابها را به دنبال داشته باشد.
ارزیابی عملکرد
اردشیر بذرکار
چکیده
هدف: هدف اصلی مطالعه حاضر شناسایی و اولویتبندی شایستگیهای کلیدی مدیران در افزایش اثربخشی مدیریت عملکرد کارکنان بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با توجه به شیوه اجرای مطالعه و جمعآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی و تحلیلی بود. نمونه آماری این پژوهش را متخصصان و مدیران باتجربه در زمینه مدیریت عملکرد ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی مطالعه حاضر شناسایی و اولویتبندی شایستگیهای کلیدی مدیران در افزایش اثربخشی مدیریت عملکرد کارکنان بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با توجه به شیوه اجرای مطالعه و جمعآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی و تحلیلی بود. نمونه آماری این پژوهش را متخصصان و مدیران باتجربه در زمینه مدیریت عملکرد کارکنان تشکیل دادند که به روش غیر تصادفی گلوله برفی برای تشکیل پنل دلفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. با مطالعه تحقیقات پیشین، شایستگیهای موثر شناسایی شدند و سپس بر اساس نظر خبرگان و با استفاده از روش BWM شایستگیهای شناساییشده، اولویتبندی شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که از میان چهار بعد اصلی و 13 شایستگی شناساییشده، بعد مربیگری و نظارت با وزن 0.380 و شایستگی کوچینگ عملکرد با وزن 0.068 بهعنوان موثرترین بعد و موثرترین معیار شناسایی شدند.اصالت/ارزشافزوده علمی: توسعه شایستگیهای کلیدی مدیران در ارزیابی عملکرد بهطور عام و توجه شایستگی مربیگری و نظارت میتواند بر مدیران و سازمانهای امروزی در اجرای اثربخش مدیریت عملکرد کارکنان تاثیر بسزایی داشته باشد.